DILEMA
La força dels clàssics, a l’aula

Avui més que mai, les persones adolescents viuen un període ple d’interrogants, contradiccions i dilemes. Qui soc? De qui vull ser amic? Com serà el futur? Què vol dir estimar?

El recurs educatiu Dilema proporciona a l’alumnat de Secundària claus per respondre aquestes preguntes, per pensar el món que els envolta i comprendre’s a si mateixos, tot connectant les seves inquietuds amb les idees d’obres clàssiques.

PROPOSTA EDUCATIVA

El material que us oferim consta de 4 càpsules formades per una guia didàctica i un dossier per a l’alumnat. Els continguts de cada càpsula estan pensats per desenvolupar-se a l’aula durant 3 sessions d’entre 50 i 60 minuts.

Partint de les manifestacions culturals més actuals (sèries de ficció juvenils, cançons, etc.), cada càpsula us proposa endinsar-vos en una temàtica i vincular les visions que en tenim avui amb les que trobem als textos clàssics, de manera que l’alumnat aprengui a reflexionar críticament i a expressar de manera creativa punts de vista propis.

1. La mesura de l’amor és estimar sense mesura?

pexels-photo-10675697

Les idees que tenim sobre l’amor influencien les nostres vivències. En aquesta càpsula les explorarem a través de videoclips i il·lustracions, i tornarem a les veus dels filòsofs i escriptors grecoromans per plasmar a través de mems què significa ara, per a nosaltres, estimar.

A qui s’adreça? Alumnat de Cultura Clàssica (3r i 4t d’ESO)

2. Per què som amics dels nostres amics?

pexels-ron-lach-10494732
Els amics són els gran referents en l’adolescència. En aquesta càpsula us proposem que, a través de teories virals de Tik Tok i textos de la literatura catalana i universal, reflexioneu sobre l’amistat i feu un exercici d’escriptura creativa sobre les diverses maneres que tenim avui de comunicar-nos.

A qui s’adreça? Alumnat de Llengua Catalana i Literatura (3r i 4t d’ESO)

3. Existeix, la felicitat?

pexels-gabrielacheloni-2124886

La felicitat és un concepte debatut des de l’antiguitat. Existeix realment? Com podem assolir-la? En aquesta càpsula us animem a analitzar sèries, pel·lícules, entrevistes a experts contemporanis, cançons i textos de filòsofs clàssics per tal d’elaborar-ne la vostra pròpia recepta. 

A qui s’adreça? Alumnat de Filosofia (Batxillerat)

4. Com imaginem el futur?

pexels-darlene-alderson-4389462

Què ens depara el futur? Podem predir-lo? I canviar-lo? En aquesta  càpsula recuperarem les idees que en transmeten sèries, pel·lícules i novel·les contemporànies i textos grecollatins, i elaborarem un joc de cartes per marcar les nostres pròpies pautes a l’hora d’imaginar-lo.

A qui s’adreça? Alumnat Llengua i Cultura Gregues i/o Llengua i Cultura Llatines (Batxillerat)

Voleu treballar Dilema a l’aula?

Descarregueu el material didàctic

 

Necessiteu més informació? 

Us ajudem amb el que calgui
info@lacasadelsclassics.cat

Projecte realitzat amb el suport de

AJBCN_Sign_Com_Color-A

ALTRES PROPOSTES

Si vols descobrir tota la força que poden tenir els clàssics a la teva aula o el teu centre, aquí tens un bon ventall de propostes.

Col·lecció Bernat Metge Essencial

La Bernat Metge Essencial recull els grans clàssics de Grècia i Roma que han marcat la nostra civilització. Cada volum inclou una introducció breu, el text original en grec o llatí, la traducció al català i notes essencials. En aquesta col·lecció s’inclouen títols com l’Odissea de Carles Riba, l’Ovidi de Adela Maria Trepat i Anna Maria de Saavedra o el Sèneca traduït per Carles Cardó.

LCdC-04 (1)d

Passejos peripatètics

Tal com ho feien Aristòtil i els seus deixebles, recorrem la ciutat caminant i aprofitem els seus espais per reflexionar sobre temes que han preocupat la humanitat des dels seus orígens, com ara l’amor, el futur, la por, el gènere, la justícia o la democràcia. Aquesta activitat també es pot fer al propi centre.

Passejos (peus 3)

Visites editorials a l’aula

Una trobada amb editors i traductors de la nostra editorial perquè l’alumnat pugui conèixer de prop el dia a dia dels oficis literaris i conversar a fons sobre les obres i els temes que tracten amb grans especialistes.

tallers

Tallers per a infantil i secundària

A partir de la lectura i l’anàlisi de textos mitològics o de grans obres clàssiques, reflexionem sobre les grans preocupacions dels éssers humans mitjançant debats i activitats lúdiques a l’aula.

Contacontes dinamitzat amb jocs, objectes i activitats participatives per acostar els grans clàssics als més petits d’una manera engrescadora.

c_mites-grecs_RGB3-scaled-e1730204757151

Si vols més informació o reservar una activitat, pots contactar amb el nostre equip:

Us ajudem amb el que calgui
info@lacasadelsclassics.cat

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca