El festival Clàssics tanca la 4a edició exhaurint les entrades
El festival CLÀSSICS d’Arts Contemporànies i Pensament ha clos la seva 4a edició amb èxit d’assistència, exhaurint les entrades per a dotze dels seus quinze espectacles, conferències, concerts i recitals. Una programació que ha girat entorn de la Metamorfosi, on artistes com Maria Arnal, Samantha Hudson, Raül Refree, Joan Carreras o Míriam Iscla, entre altres, han encarat una de les preguntes eternes i clau de l’art i el pensament: ¿Qui soc? ¿Qui som?
«La nostra identitat, qui som, és una pregunta recurrent en la nostra història. Però en l’actualitat ha pres rellevància: en l’àmbit social ens preguntem sobre els límits del gènere, en la política ens preguntem sobre la identitat nacional, i arran de la pandèmia i la crisi del canvi climàtic ens hem vist abocats a ampliar-la: qui som com a espècie humana?», explica Sira Abenoza, directora de La Casa dels Clàssics i del festival. «Un any més, el festival es consolida com la trobada de referència a Barcelona per repensar els clàssics i fer-los dialogar amb el present».
El colofó del festival l’ha posat Maria Arnal amb el seu particular Cant de la Sibil·la, que ha reunit un miler d’espectadors a l’església de Sant Felip Neri en el solstici d’hivern, la nit més llarga de l’any. Arnal, acompanyada d’un cor de trenta dones, ha revisionat aquest cant litúrgic ancestral que pronostica l’arribada del Messies i la fi del món. Un espectacle visual i sonor inèdit, creat expressament per a l’ocasió, que ha combinat la música electrònica amb l’orgue de l’església.
Un altre dels espectacles originals ha estat San Paolo di Galatina, de Raül Refree i Maria Mazzotta, que es va celebrar al Teatre La Biblioteca. Un concert que buscava provocar una catarsi col·lectiva entre el públic, inspirant-se en els brots de coreomania que van solcar Europa entre els segles XVI i XVII, on una força estranya i espontània obligava a homes, dones i nens a ballar durant hores i dies.
D’entre els esdeveniments consolidats del festival destaca la tradicional taula rodona inaugural, que el 28 d’octubre va donar el tret de sortida al CLÀSSICS des del hall del CCCB. Samantha Hudson, Denise Duncan, Vanesa Freixa i Mariana Gallón van ser les personalitats convidades per intentar treure l’entrellat a El mite de la identitat. Quatre veus, moderades per Sira Abenoza, amb punts de vista i vivències molt diferents sobre les realitats de cada individu.
La Sala Beckett va tornar a acollir el cicle de diàlegs que relacionen la metamorfosi amb temes actuals: el gènere, la manera com ens percebem, si som éssers immutables o evolucionem… En un cara a cara entre diverses personalitats com Eudald Carbonell i Joan-Carles Mèlich, Eudald Espluga i Júlia Bacardit, Miquel Missé i Pol Guasch, Miquel del Pozo i Mireia Calafell, i Sira Abenoza i Raül Garrigasait.
La marató de lectura, un altre dels formats estrella del festival CLÀSSICS, va aplegar a centenars de persones en diferents espais de la ciutat, com la facultat de Lletres de la UB, La Central del Raval o la llibreria Ona. Entre tots van aconseguir llegir les més de 400 pàgines Les metamorfosis d’Ovidi, l’obra triada per a aquesta edició.
Dels nous formats estrenats enguany destaca el cicle de quatre espectacles El meu clàssic. Quatre voltes rebel, coorganitzat amb la Institució de les Lletres Catalanes i La Perla 29. Una festa literària i musical que va reviure autores essencials de la literatura catalana. Mercè Rodoreda amb Marina Porras, Nora Navas i Alba Armengou; Montserrat Roig amb Maria Callís, Sílvia Bel i Neus Borrell; Víctor Català amb Mita Casacuberta, Míriam Iscla i Marta Roma; i Maria Mercè Marçal amb Caterina Riba, Paula Malia i Berta Sala.
També el concert Transformacions, coorganitzat amb les Joventuts Musicals de Catalunya al Monestir de Pedralbes. Amb la interpretació musical de Bernat Prat, Maria Florea i Marc Díaz i la lectura de poemes de tradició òrfica a càrrec de Rosa Renom. I la lectura dramatitzada de les Confessions de Sant Agustí, amb una imponent posada en escena de Joan Carreras, que va llegir aquesta obra austera i essencial a l’església de Sant Felip Neri.
El festival CLÀSSICS continua el 2023
Amb motiu de la celebració del centenari de la col·lecció Bernat Metge, el festival ha preparat una sèrie d’esdeveniments repartits al llarg de l’any vinent, fins a inaugurar la cinquena edició. El primer de tots serà l’exposició fotogràfica Tots els colors del negre, de Jordi Borràs, on el fotoperiodista explora la lluita identitària en els grups d’extrema dreta a Europa. Amb un important gruix de fotografies inèdites, s’acompanyarà de textos de Núria Cadenes i fragments clàssics.
«Hem inaugurat el centenari preguntant-nos sobre qui som i d’on venim. L’any vinent el tancarem mirant el futur, enfocant-nos en qui volem ser», conclou Sira Abenoza, directora de La Casa dels Clàssics i del festival.